dinsdag 11 maart 2014

Shop tip: thee van San-thee (nl)


Dat ik een grote thee-fan ben, konden jullie al lezen in mijn unboxing artikeltjes van la boîte d'Hortense. Door mijn nieuwe liefde voor losse thee, ben ik online gaan zoeken naar leuke shops waar ik losse thee in leuke smaakjes kon vinden. Zo kwam ik bij San-thee terecht: een thee speciaalzaak waar je zowel online als in het afhaalpunt in Zottegem thee kan kopen. Mijn pakketje werd echt supersnel geleverd, lees: binnen de 2 dagen na mijn betaling. Ik had mijn pakketje zelfs al uitgepakt nog voor ik de e-mail met de verzendbevestiging ontvangen had! :) Naast de snelle verzending, ben ik ook tevreden over de prijzen. Zowel de prijzen van de thee als de verzendkosten zijn zeker niet te hoog. 


De thee wordt geleverd in handige zakjes, die je gemakkelijk zelf kan afsluiten. Natuurlijk kan je de inhoud ook bewaren in een opbergdoos voor thee, maar aangezien ik dat niet heb ben ik wel blij met deze zakjes. 


Altijd handig: elk zakje heeft informatie over de thee, de trektijd, de temperatuur en de benodigde hoeveelheid. Tot slot zat er bij mijn bestelling ook een klein zakje, waardoor ik één van de nieuwe theesoorten kon proberen.

Op naar mijn bestelling! De vermelde prijzen zijn telkens voor een hoeveelheid van 100 gram. Uit ervaring heb ik geleerd dat foto's op webshops vaak mooier zijn dan the real deal. Ik heb dus telkens bovenaan een zelfgemaakte foto en onderaan de foto van de webshop geplaatst om een vergelijking mogelijk te maken. Bij San-thee is het vrij simpel eigenlijk: what you see is what you get! 

VRUCHTENINFUSIES

vruchten-Winterthee
Winterthee 4,95 euro: Verwarmende mengeling met appelstukjes, sinaasappelschil, kaneel, hibiscus en rozenbottel. Voor tijdens de donkere wintermaanden!
Dit is een warme en fruitige thee waar vooral de appel, kaneel en rozenbottel sterk naar voor komen. Hij is inderdaad erg geschikt voor een koude winteravond, maar ik zou hem eveneens koud in de zomer drinken. 

vruchten - Kersentijd
Kersentijd 5,10 euro: Fijne mengeling van vruchten, met ronde volle smaak van rijpe kersen. Zowel koud als warm heel verrassend! Met appel, hibiscus, sinaasappel, rozenbottel en natuurlijke aroma's van kersen.
Hoewel er nog andere fruitsoorten in deze thee zitten, proef ik eigenlijk alleen de smaak van lekkere kersen. De kersensmaak is bovendeel veel verser en fruitiger dan de voorgemaakte theezakjes uit de winkel. 

Kabouterthee
Kabouterthee 6,05 euro: Zachte aromatische vruchtenlikeur, voor groot en klein. Met appel, sinaasappel, hibiscus, rozenbottel en natuurlijke aroma's van aardbei, braam, citroen en sinaasappel.
Dit is echt een heel zachte en biologische thee, waarbij vooral de appel naar voor komt. Ergens heeft hij ook een beetje een abrikozensmaak. Voor mij persoonlijk is hij iets te zacht en ik had hem veel zoeter en fruitiger verwacht omwille van alle fruitsoorten die erin zitten. 

Woudvuur
Woudvuur 6,05 euro: Gekruide vruchtendrank om je tijdens de koude seizoenen te verwarmen. Met appel, sinaasappel, rozenbottel, natuurlijke aroma's van kaneel, amandel, appel en honing.
Deze biologische thee lijkt heel sterk op de winterthee van hierboven, alleen nog ietsje warmer. Echt heerlijk op de avond!

vruchten-Elfendrank
Elfendrank 6,60 euro: Zachte mengeling van exotische vruchten met volle en intense aroma's van passievrucht en perzik. Appel, sinaasappel, hibiscus, rozenbottel, natuurlijke aroma's van passievrucht en perzik.
De elfendrank is net zoals de kabouterthee vrij zacht van smaak. Als je hem lang genoeg laat trekken, komt de smaak van de passievrucht wel heel goed door. Ik denk dat deze biologische thee ook erg lekker is om koud te drinken in de zomer. 

Appelthee
Appelthee 4,85 euro: Een infusie naar Turks model. Met énkel appelstukjes. Bevat veel vitamine C.
Als je graag appelthee in zakjes drinkt, is deze thee echt een aanrader! Hij smaakt veel verser en minder chemisch dan veel voorverpakte zakjes. Verwacht geen zoetzure Granny Smith smaak, maar een zoete appel.

vruchten-AardbeiChocolade
Aardbeid-Chocolade 4,55 euro: Een gouden combinatie: aardbeien met chocolade! Ingrediënten: cacaoboon, aardbeistukjes, appel, rozenbottel, hibiscus, sinaasappel en goudsbloem.
Over deze biologische thee was ik een beetje sceptisch. Ik had namelijk niet verwacht dat de chocoladesmaak zo goed zou doorkomen. Ok, het is zeker niet zoals een chocolademelk, maar toch kan je de combinatie tussen aardbeien en chocolade overduidelijk herkennen in zowel de geur als de smaak. 

heksengloed
Heksengloed 5 euro: Een volle rode bessenmengeling!!! Hibiscusbloem, rozijntjes, vlierbessen, zwarte bessen, rozenbottel, zwarte bes- en kersen aroma. 
Dit is toch wel één van mijn favoriete vruchteninfusies geworden. Ik ben altijd al een liefhebber van rode vruchten geweest en deze thee voldoet volledig aan mijn verwachtingen!

KRUIDENINFUSIES

Winterkruiden
Winterkruiden 5 euro: Weldoende kruidenmix voor de luchtwegen. Met salieblad, beyernelwortel, heemstblad, venkelzaad, hennepnetel, Ijslands mos, longkruid, zoethoutwortel, echt tijm, heemstwortel, toortsbloem en goudsbloem.
Als je van kruidentheetjes houdt, zal deze je zeker bevallen. Het is een vrij zachte thee, waar vooral de zoethout sterk naar voor komt. Ik ben in ieder geval een fan!

Kruiden - Rozebottel hibiscus
Rozenbottel-Hibiscus 5,10 euro: Rozenbottel bevat héél veel vitamine C en bevordert zo ons immuunsysteem.
Ik ben lange tijd absoluut geen fan van thee geweest, tot ik begon met rozenbottel thee te drinken. Deze biologische thee heeft die ervaring teruggebracht, maar in een veel versere vorm die voller is van smaak. Hij is wel iets zuurder dan de meeste voorverpakte theezakjes, maar met wat suiker of honing maak je hem natuurlijk zo zoet als je zelf wil. 

Kruiden - slank en fit
Slank en fit 4,90 euro: Een kruideninfuus dat de stofwisseling stimuleert. Met maïsstempels, sennablad, heermoes, anijsvrucht, karwijzaad, zoethoutwortel, goudsbloem en vuilboombast.
Ik ben zelf niet zo verzot op anijs, maar gelukkig kan ik die smaak niet terugvinden in de thee. Hij is erg zacht en kruidig en hoewel ik niet zeker weet of hij ook echt de stofwisseling stimuleert, drink ik dagelijks een tasje na het joggen.

Kruideninfuus - Neus en keel kruiden - 100g
Neus en keel kruiden 5,40 euro: Verwarmend infuus voor tijdens de wintermaanden. Met heemstwortel, vlierbloesem, zoethout, anijszaad, venkelzaad, zonnehoedkruid, salie en gemberwortel. 
Dit is één van mijn favoriete kruideninfusies. Tijdens mijn griepjes heb ik deze thee regelmatig gedronken met wat honing en hij heeft wel degelijk een verzachtende werking bij keelpijn. Lekker en gezond!


ROOIBOS

Rooibos - Karamel
Rooibos karamel 5,95 euro: Een rooibos met een smeuïge en fluwelen smaak vermengd met het natuurlijke aroma van karamel. Heerlijk met een scheutje room.
Rooibos is één van mijn go-to theesoorten, omdat hij van nature caffeïne-vrij is. Voor mij is dat toch vrij belangrijk, aangezien ik mijn thee meestal op de avond drink. Ik heb hem nog niet geprobeerd met room, maar de combinatie van rooibos met karamel is in ieder geval overheerlijk!


AYURVEDISCHE KRUIDENMENGELING

Kruiden - Temperament
Temperament 4,25 euro: Vitaliserende mengeling (Kapha) met 6 sterke ingrediënten die zorgen voor een dosis energie en temperament. Met kurkuma, gember, kardemom, koriander, klaver en nootmuskaat.
Aan deze thee heb ik me enorm mispakt! Ik had de aanbeveling om 1 maatje te gebruiken opgevolgd, maar ik ga de volgende keer toch iets minder gebruiken. Hij is erg sterk en pittig van smaak, dus als je niet houdt van pikant dan kan je deze beter skippen denk ik.

Ik ga zeker nog bestellen bij San-thee! Kennen jullie nog leuke shops met losse thee?