dinsdag 24 september 2013

Délor SOS Colour remover: mijn ervaring (nl)

Ik heb al in eerdere artikeltjes vermeld dat ik sinds een tijdje mijn haarkleur heb veranderd. Dit alles is niet zonder slag of stoot verlopen en daarover wil ik jullie nu iets meer vertellen. Ik ben van nature blond, maar die haarkleur heb ik al jaren niet meer gezien, doordat ik mijn haar ongeveer 7 jaar lang zwart heb geverfd. Toen ik het zwart toch een beetje beu begon te worden heb ik verschillende kappers gecontacteerd en telkens kreeg ik hetzelfde antwoord: het is onmogelijk om zwarte haarverf van drogisterijmerken uit het haar te verwijderen. Wat denk je dat het gevolg was? Ik was erg ontgoocheld en zat al met beelden in mijn hoofd waarbij ik het zou laten uitgroeien. Lees: half blond en half zwart. No way! Toen hoorde ik over de Délor SOS Colour remover die goed zou werken. In eerste instantie was ik ook erg tevreden over dit product, maar nu niet meer. Sterker nog, ik raad het af om het te gebruiken. Als je wil weten waarom, lees dan even verder.
Je hebt twee varianten: light en dark colours. Aangezien ik 7 jaar aan zwarte verf had opgestapeld, heb ik de versie voor donkere kleuren genomen. Dit product bevat geen bleekmiddel of ammoniak, waardoor het niet schadelijk zou zijn voor je haar. In plaats van de kleur af te strippen, gaat het de kunstmatige kleurpigmenten in het haar doen krimpen zodat je ze nadien uit de haarschubben spoelt. De bedoeling is om terug te keren naar je natuurlijke haarkleur. Je kan het dus niet gebruiken om je haar bleker te maken dan het is. Als je je haar voordien als eens hebt gebleekt, gaat het wel naar de lichtste tint. Werkt dit altijd? Nee, sommige kleuren zoals rood, blauw of zwart kunnen de natuurlijke haarschubben wijzige waardoor er bijvoorbeeld een rode schijn achterblijft. Je moet verschillende stappen doorlopen om het te gebruiken. Eerst was je je haar met shampoo en droog je het met een handdoek. Dan meng je de producten in de doos en verdeel je dit over je haar. Dit laat je 30-60 minuten inwerken en nadien spoel je het goed uit. Vervolgens breng je de verzorging aan en spoel je dat nogmaals grondig uit. En dan zie je het resultaat. Je kan het product 3 keer na elkaar gebruiken indien dat nodig is. Je vindt product voor ongeveer 15 euro bij onder andere Essenza en Di. Voor extra info kan je de website even raadplegen.
De foto hierboven was het vertrekpunt. Toen had ik ook nog enkele rode extensions, maar het draait natuurlijk om de zwarte haarkleur. 
Ik heb de colour remover gebruikt en braaf de gebruiksaanwijzing gevolgd. Het uitspoelen van de producten heb ik telkens 10 minuten langer gedaan dan op de verpakking stond. Op die manier was ik zeker dat al het product eruit was en ik tegelijkertijd zoveel mogelijk kleurpigment kon wegspoelen. Op deze foto zie je het resultaat na het eerste gebruik. Niet mijn natuurlijke haarkleur, maar ik had ook niet anders verwacht na al die jaren opgestapelde zwarte verf. Toch is er redelijk wat zwart afgekomen en was de eerste stap gezet. Mijn haar was iets droger dan voordien, maar verder nog in goede staat. Klinkt goed toch?
Ik heb de colour remover nadien nog 2 keer gebruikt en opnieuw de gebruiksaanwijzing keurig gevolgd. Weer extra lang gespoeld en zeker niet langer of vaker gebruikt dan dat het mocht. Zoals je kan zien heb ik best een goed resultaat behaald en was mijn haar verre van zwart. Resultaat: ik was erg tevreden en raadde dit product aan iedereen aan! Volgens de verpakking moet je 8 weken wachten om je haar opnieuw te kleuren, omdat anders de resterende kleurpigmenten opnieuw kunnen uitzetten. Ik wou toch op safe spelen en heb in plaats van 2 maand toch 4 maand gewacht vooraleer ik het terug ging kleuren. Omdat je wel meteen een kleurspoeling van 4 wasbeurten mocht gebruiken, heb ik intussen daarmee mijn blonde uitgroei wat gecamoufleerd. Van de rest van mijn haar ben ik braafjes afgebleven.
 
Na 4 maand besloot ik om naar de kapper te gaan in plaats van het zelf te kleuren, aangezien ik voor rood wou gaan en ik daar nog geen ervaring mee had. Bij Bed Head hebben ze eerst een colour wash zonder bleekmiddel gedaan waarbij ik terug blond was om nadien er een rode kleuring op te zetten. So far so good! Toen de verf uitgespoeld werd, zagen we pas de ramp! Zowel iedereen bij Bed Head als ikzelf waren met stomheid geslagen. Geen lichtrood kopje, maar gewoon terug pikzwart! Als de resultaten die ik intussen had bereikt werden volledig van de kaart geveegd en ik zat weer bij stap 1. De kleurpigmenten werden blijkbaar helemaal niet weggespoeld zoals beweerd wordt, maar ze worden gewoon verkleind zodat ze niet meer opvallen. In contact met peroxide zetten ze dan ook gewoon weer terug uit, waarbij de zogenaamd verdwenen haarkleur weer opduikt.
Na een maand wachten ben ik opnieuw bij Bed Head langsgegaan. Opnieuw een colour wash, maar nu een haarverf zonder peroxide en niet te lang laten inwerken. Deze keer was het wel gelukt! Eindelijk een rood kopje. Op deze foto is het wel wat donkerder dan in realiteit, want in de plaats van rood is het eerder koperrood. 
Na een tweede kleuring bij Bed Head zie je hoe licht mijn haarkleur intussen is geworden. Hier is het rode wel afgewassen, maar ik wou de foto toch gebruiken om te laten zien dat het wel degelijk mogelijk is om van zwart naar lichter te gaan zonder probleem. Veel kappers durven het gewoon niet aan, waardoor het een kwestie is van de juiste kapper te vinden. Ik ben erg tevreden van Bed Head. Stéphanie, de coloriste, heeft mij echt enorm geholpen om mijn haar weer in orde te krijgen. Nu is het opnieuw geverfd sinds zaterdag en ben ik van koperrood naar gewoon koper gegaan. Foto's volgen nog! ;)
 
Conclusie: De colour remover is zeker een product dat werkt zonder je haar al te erg te beschadigen. Ik zou het echter alleen maar gebruiken als je een foute haarverf hebt gekozen en niet meer van plan bent om het nadien nog te kleuren. Ideaal als een morning after pil voor haarverf, maar zeker niet om even je haarkleur te veranderen. Bij mij is het intussen 8 maand geleden dat ik de colour remover heb gebruikt en nog steeds kan ik geen peroxide gebruiken op de behandelde delen van mijn haar. Zelfs na 8 maand wordt het nog steeds zwart, zelfs als een haarverf zonder peroxide er langer dan 10 minuten op zit (ongeacht te kleur!!). Wees dus slim en ga naar de kapper. Het is misschien duurder, maar het is wel stukken veiliger!
 
Vergeet niet dat je nog steeds kan deelnemen aan de winactie! Klik op deze link!



8 opmerkingen:

  1. Stéphanie is een echte hair wizzard!

    http://in-so-mnia.blogspot.be/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is echt waar! Ik ben bij verschillende kappers geweest doorheen de jaren en dit is toch echt wel mij absolute favoriet!

      Verwijderen
  2. Ik heb van me zelf donkerblond haar met wat lichtere plukken erdoor. Op een gegeven moment was ik deze kleur zat en begon ik het donkerder te verven, wat goed was gelukt maar op een gegeven moment was ik het gewoon zat om elke keer maar weer de uitgroei te verven. Dus toen heb ik SOS color remover van Delor gebruikt. Ik heb echt precies de gebruiksaanwijzing gevolgt en me haar werd oranje! Volgens de gebruiksaanwijzing kun je het 3 keer gebruiken, dus heb ik nog een pakje erin gedaan. Toen werd me haar oranje met heeele lichte plukken. Echt veeeel lichter dan dat me eigen haarkleur is en heb ook nooit highlights of iets gehad? Zelfs me uitgroei was ineens echt heeel licht blond geworden. Hoe kan het dan zijn dat er geen bleekmiddel of iets inzit?? Dus ik meteen naar de kruitvat gegaan en een bruine spoeling erin gedaan (permanent verven mocht niet zo snel erna)
    Nu is het weer een paar maanden later en me haar is echt zo ontzettend dood geworden nadat ik dit heb gebruikt. Heb er echt een heel groot stuk vanaf moeten knippen en me haarkleur ziet er nog steeds echt niet uit.. Maar ik wil echt gewoon me eigen haarkleur terug dus ik moet maar even volhouden en me eigen kleur terug laten groeien :(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zou dit ook werken als je een product als hennaplus in de haren hebt gedaan? Dit is zogezegd een natuurlijke kleuring??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou dit product werken bij "natuurlijke" haarkleuringen zoals Hennaplus??

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben dus niet de enige die dit heeft ervaren betreft color removers! Kruidvat eigenmerk deed precies het zelfde bij mij! Had ook al snel een warning review geschreven. Ik zit nu met haar dat er niet uit ziet, vanavond de stad in om kappers raad te vragen.

    BeantwoordenVerwijderen